Tips - Praktijk Podotherapie Ter Aar

Ga naar de inhoud

Hoofdmenu:

Tips

•  neem voor je eerste consult altijd even contact op met je ziektekostenverzekeraar dan weet je precies wat je vergoed krijgt en heb je geen onaangename verrassingen achteraf
•  last van je hiel kijk dan eens op de volgende adviezen
•  last van kloven in je hielen met name in de zomer. Waarschijnlijk draag je vaker schoenen met een open hiel, waardoor er eelt op de hielrand kan ontstaan welke snel uitdroogt en barst. Gebruik na het douchen een eeltvijl of puimsteen om dit weg te halen en vet vervolgens in met een vette crème. Gebruik eventueel een klovenpleister.
•  te lang met je voeten weken in een voetenbadje geeft verweking van de huid waarmee de kans op wondjes en infecties wordt vergroot. Dit geldt vooral voor diabetici
•  koop schoenen het liefst aan het einde van de dag dan zijn dan zijn je voeten iets opgezet en wat uitgezakt en koop je je schoen ruim genoeg.
•  last van jeuk aan de tenen en voet. Wellicht heb je een schimmelinfecties aan de voet opgelopen. Deze voetschimmel is zeer besmettelijk en wordt veelal in gemeenschappelijke en vochtige ruimtes opgelopen, zoals de kleed- en doucheruimte op een sportclub. Je herkent zo'n infectie aan jeuk, blaasjes en schilfering met name rond de tenen. Je kunt dit behandelen met een speciale voetschimmeldodende zalf welke verkrijgbaar is bij je drogist of apotheek.
•  bij transpirerende voeten(hyperhidrosis) is het raadzaam om schoenen af te wisselen, zodat de schoenen de kans krijgen om goed te drogen. Gemakkelijke poetsmiddelen die vaak te koop zijn bestaan vaak uit synthetische produkten die de poriën van het leer "verstoppen", waardoor het ademende karakter van het leer verloren gaat.

  • plak plekken preventief af waar je snel blaren oploopt

•  gebruik van een kousevoetje om je zolen verhoogd het draagcomfort en verlengt de levensduur van je zolen
•  gebruik van een schoenenspanner(van onbehandeld sandelhout) zorgt ervoor dat als je de schoenen wegzet deze goed in model blijven en niet hard worden aan de binnenkant.
•  gebruik een schoenlepel om je schoen aan te trekken, zodat het contrefort (de hielschacht) intact blijft
•  schoen nat? prop er een oude krant in en laat drogen of gebruik een schoenendroger
•  tegen kurkdroge voeten of vermoeide voeten;meng gelijke delen honing, olijfolie, suiker en een beetje citroensap tot een stevig papje en smeer hier je voeten mee in. Laat 15 minuten intrekken en spoel ze af met een minuut warm water en daarna een koude straal water. Wrijf ze tenslotte droog met een ruwe handdoek.
•  om je rug te sparen is het belangrijk om de schoenen op de juiste manier aan te trekken en vast te knopen. Probeer zoveel mogelijk je rug recht te houden en bijvoorbeeld gebruik te maken van een opstapje of traptree of door de kniën te gaan zoals op onderstaande figuur. Gebruik vervolgens je beenspieren om overeind te komen.


Ook een laarzenknecht kan dan misschien uitkomst bieden. Deze is verkrijgbaar bij een ruitersportwinkel.

 

 

 
 
Terug naar de inhoud | Terug naar het hoofdmenu