Sport - Praktijk Podotherapie Ter Aar

Ga naar de inhoud

Hoofdmenu:

Sport

Sport is belangrijk om gezond te leven, echter sportblessures loeren om de hoek.
Veel van deze blessure zijn te voorkomen door naast uiteraard een goede voorbereiding van de training en een geschikte sport te kiezen met het juiste schoeisel.
Een goede sportschoen voorkomt eelt-en blaarvorming,geeft een verhoogde stabiliteit, zorgt voor meer controle en ook voor betere prestaties.
Het blijkt echter nog niet eenvoudig om de juiste sportschoen te kiezen.

Hieronder volgen enkele tips;

  • Ga bij voorkeur naar een gerenomeerde sportzaak op een doordeweekse dag op een rustig tijdstip.

  • Kies de schoen die bedoeld is voor de sport die je wilt uitoefenen, dus geen hardloopschoen als je gaat tennissen bijvoorbeeld. Iedere schoen heeft specifieke kenmerken wat demping, stabiliteit en bijvoorbeeld de zool aan de onderzijde van de schoen, wat weer specifiek is voor de baan waarop gespeeld wordt. Een indoor schoen heeft bijvoorbeeld een gladde zool en een outdoorschoen heeft meer profiel tegen uitglijden.


Een hardloopschoen is veel lichter dan een wandelschoen en wikkelt beter af door de ronde vorm van de zool en er zitten andere technieken in verwerkt voor meer demping en stabilisatie.

  • Een goede sportschoen hoort ook in verschillende breedtematen verkrijgbaar te zijn.

  • Let erop dat Amerikaanse schoenmerken meestal iets kleiner vallen dan onze Europese maten.

  • Pas de schoen ook altijd met de juiste sok; tegenwoordig zijn er ook speciale sportsokken te koop om blessures te voorkomen en het draagcomfort te vergroten.

  • koop bij voorkeur je schoen in de middag, dan is je voet meer uitgezakt en eventueel door oedeem opgezet.

  • houdt ook rekening of je schoen voor recreatief gebruik of (semi-) professioneel gaat gebruiken.

  • loop (eventueel spring) op je nieuwe schoen enkele malen rond in de zaak.

  • neem een neutrale schoen als je niet zeker weet welk voettype je hebt. Mensen met een platvoet bijvoorbeeld hebben een grotere kans op overpronatie. Maar als je dit niet zeker weet dan zullen zogenaamde anti-pronatie schoenen in de praktijk vaak meer kwaad dan goed doen. Je herkend een antipronatie schoen doorgaans aan een grijs "blok"aan de binnenkant van de loopzool.

  • soms worden er in een sportzaak ook met video opnames gekeken hoe je loopt, maar houdt er rekening mee dat de meeste zaken een inadequaat videorecorder gebruiken, waardoor er een verkeerde beoordeling kan ontstaan.

  • bij een hardloop schoen zal het verend vermogen na ongeveer 600 km(of ouder dan 2,5 jaar) over zijn. Schaf dus op tijd nieuwe schoenen aan.

  • kies als je een inlay gebruikt een sportschoen uit, waarbij de binnenzool eruit gehaald kan worden. Anders houdt je onvoldoende teenruimte over en kun je blessures aan de tenen oplopen.

  • neem je oude gedragen schoenen mee. Aan het slijtpatroon valt veel informatie af te lezen.

  • simpele papieren tape kun je plakken op plekken waar je snel last krijgt van blaren om deze te voorkomen.

  • bekijk eens op www.trosradar.nlde uitzending van 23 april 2007 over de hardloopschoenentest.

  • schieten de veters van uw voetbalschoen of van uw kinderen ook steeds los tijdens het voetballen ? Probeer dan eens de shoelastic. Dit is een elastische band die past om de voetbalschoen en zorgt ervoor dat de veters niet meer los kunnen gaan,omdat ze geen bewegingsruimte meer hebben.


Blessures
Voorkomen is beter dan genezen.

Kijk voor meer info eens op www.voorkomblessures.nl

Sporten met reuma of artrose

Juist als je last heb van je gewrichten is het van essentieel belang dat je in beweging blijft. Door bewegen wordt het kraakbeen beter doorbloed en doorvoed, waardoor het in optimale conditie blijft . Ook de spieren, pezen en banden rond het gewricht worden getraind, waardoor het gewricht beter ondersteund wordt en de schokken goed worden opgevangen. Hierdoor heb je ook minder pijn en minder slijtage! Vaak kun je dan ook minder pijnstillers gaan gebruiken. Pijnstillers zijn wel soms nodig om door de startpijn heen te komen om iemand tot bewegen te krijgen. Sport dient wel begeleid te worden, zodat je op de juiste manier leert bewegen. Een fysiotherapeut en/of cesartherapeut kan je hierin begeleiden. De podotherapeut kan eventueel naast een goed (sport-) schoen advies ook eventueel hulpmiddelen aanmeten om je zonder(of met zo min mogelijk) pijn te laten bewegen. Bijvoorbeeld door het aanmeten van een sportzool of een schoenmodificatie.
Probeer dagelijks minimaal een half uur te bewegen. Zorg ervoor dat je de aangedane gewrichten goed warm houdt. Je kunt eventueel ook overwegen als je veel last heeft van je benen en heupen om in (warm) water te gaan bewegen. De gewrichten worden zo minder belast, maar wel goed gebruikt.

Het KNGF(Koninklijk Nederlands Genootschap voor Fysiotherapie) heeft voor reumapatiënten een beweegprogramma ontwikkeld, waar patiënten veel baat bij hebben. Reumapatiënten die reeds zijn begeleid door fysiotherapeuten hebben geleerd hoe te bewegen en kunnen participeren in groepen van de KNAU(Koninklijk Nederlandse Atletiek Unie) voor 'sportief wandelen'(sportief wandelen is een intensieve vorm van wandelen). De KNAU heeft trainers sportief wandelen bijgeschoold, zodat reumapatiënten onder deskundige begeleiding meer kunnen gaan wandelen.

 
 
 
Terug naar de inhoud | Terug naar het hoofdmenu