Lopen als therapie - Praktijk Podotherapie Ter Aar

Ga naar de inhoud

Hoofdmenu:

Lopen als therapie

Bij tal van aandoeningen wordt geadviseerd:Ga meer lopen!
Je kunt dan denken aan aandoeningen zoals problemen met het vaatstelsel om de vorming van nieuwe haarvaatjes te stimuleren zoals bij etalagebenen (claudicatio intermittens). Deze mensen hebben vernauwde slagaderen die naar de benen lopen en kunnen maar een klein stukje lopen, doordat de spieren in de benen niet genoeg zuurstof krijgen. Dat geeft pijn, doordat de spieren verzuren. Geef je spieren rust dan verdwijnt de verzuring en pijn. Behandeling bestaat dan uit lopen tot de pijngrens en liefst nog wat verder. Lichaamsbeweging zorgt ervoor dat er allerlei stoffen vrijkomen die de bloedvaten verwijderen en de vorming van de nieuwe bloedvaten bevorderen.

Ook preventief wordt lopen aangeraden ter bescherming tegen de ziekte van Alzheimer. Uit Amerikaans onderzoek is namelijk gebleken dat met name mannen bij te weinig lopen (minder dan 400 meter per dag), zij aanzienlijk meer risico hebben op het krijgen van deze ziekte. Het helpt als je per dag meer dan 3 km loopt om het risico te beperken.(heel handig hulpmiddel hierbij kan een stappenteller zijn!). Zie voor meer info hierover www.alzheimer-nederland.nl

We weten al langer uit neurologisch onderzoek dat lopen een positief effect heeft op de stemming en gedachten van mensen. Door de fysieke inspanning ziet je lichaam dit als stress en gaat hierdoor meer endorfine aanmaken.
Endorfine is een natuurlijke pijnstiller van het lichaam en veroorzaakt gevoelens van welbehagen en euforie. Endorfine stimuleert na verloop van tijd ook de aanmaak van dopamine. Dit bestrijdt o.a. ook depressieve gevoelens. Zelfs als je niet depressief bent voel je je vrolijker opgewekter en soms zelf een beetje "high".

Ook om het lichaamsgewicht onder controle te houden of om af te vallen wordt aangeraden meer te bewegen. Juist als je plotseling meer je voeten en benen gaat belasten kunnen er allerlei voetproblemen of klachten aan het bewegingsapparaat de kop op steken . De balans tussen belastbaarheid en belasting kan dan al dan niet tijdelijk zodanig verstoort raken dat er blessures optreden. Bij klachten is het daarom raadzaam zo snel mogelijk deskundig te laten nakijken of er moeten worden ingegrepen, zodat je hierdoor niet beperkt wordt in je bewegingspatroon.

Nordic Walking

Lopen met stokken in beide handen is binnen een paar jaar uitgegroeid tot een volwassen sport. Doordat je bij Nordic Walking meer spiergroepen(90%) gebruikt is het energieverbruik ook hoger dan bij gewoon wandelen. Bovendien gebruik je ook naast je spieren van het onderlichaam ook je spieren van je bovenlichaam. Als je wilt beginnen met Nordic walking dan is het wel heel belangrijk dat je de juiste techniek leert om het meeste profijt te hebben en blessures te voorkomen. Doe daarom mee aan een cursus Nordic Walking van minimaal 6 lessen en zorg dat je de juiste stokken en schoenen gebruikt. Kijk voor meer info eens op www.nordicwalking.nl




 
 
Terug naar de inhoud | Terug naar het hoofdmenu